Scandinavie: 6e dag Zaterdag 1 juli 2017

1 juli 2017 - Svolvær, Noorwegen

Zaterdag 1 juli
Wakker worden en dan de gordijnen openen doen en de zon staat alweer hoog aan de hemel.
Een dauw over het water en de Hurtigrutenschepen liggen nog niet aangemeerd.
Uitgechecked in het hotel, ontbijtpakketje lag klaar, omdat het ontbijt vanaf 8.00 is en wij dan al weg waren.
Teruggelopen naar de Hurtigruten-terminal en gekeken welk schip we moesten hebben, intussen lagen de 2 Hurtgrutenschepen aan wal.
Wij gingen vandaag dus een dag naar Vesteralen en de Lofoten met het Hurtigrutenschip "de MS Finnmarken" in zuidelijke richting via Bergsvagen, Kvaefjord naar Risoyhamn, Risoysundet, Sorlansundet, Gasfjord, Vikbotn, de Hadselfjorden, met stops in Sortland (blauwe huisjes) en Stokmarknes (rode huisjes) en we zien de "Lofoten Muur" !!
Op het buitendek werd een demonstraties verzorgd over het fileren van verse zalm.
Een kok liet zien hoe je een zalm fileert en wat er van gesneden werd, zoals zalmmootjes, gravel laks, sushi, zalmplakjes, zalmblokjes enz, heel leuk.
Verder was er nog een demonstraties van een streekgerecht (Svele) van pancakes met strawberry en een plaatselijk drankje (Trollfjordknaert)
Tijdens het varen was het op het dek toch behoorlijk fris, dus een mooi plekje binnen opgezocht met een schitterend uitzicht en zodra we even aan wal lagen zaten we lekker buiten.
De laatste 3 uur waren schitterend door de Trollfjord naar Svolvaer, een 26 km lange fjord, met aan beide kanten bergen.
Verblijf in het Fast Hotel Svolvaer in de haven van Svolvaer.
Dit was een onbemand hotel, via je telefoon kregen we een kamernummer door met de pincode.
De kamer bekeken en toen in het plaatsje wat gaan eten.
Even bij een supermarkt nog wat eten gekocht en zo gaan we slapen, welterusten

1. Jolanda van Voorst:
    2 juli 2017
    Oh die fjorden lijken mij zo indrukwekkend! En had je nog ontbijt in het onbemande hotel? Xxxx jo en dre
  2. Gert:
    2 juli 2017
    Ja we kunnen zo vanaf 7.00 uur in het restaurant Du Verden de lunch gebruiken.
    Dat is al geregeld vooraf, daar hebben we gisteravond ook heerlijk gegeten.
    Het heeft vannacht hard geregend en nu is het heel mistig en grauw. Dit zijn ook onze eerste regendruppels van de vakantie.